2020. november 14., szombat

Oda... - 29. fejezet – A múlt napjai a Vasdombokban

Végül legközelebb sem állt módunkban Nárinnal együtt kísérni a kereskedőinket, hanem a nagybátyám Kilit kérte meg, hogy tartson vele, viszont rögtön ezután közölte, rám abban számít, hogy hazakísérem Dáint. Így természetesen semmilyen sértődöttség nem volt bennem: és amúgy is, ki akartam használni az utolsó perceket Dáinnal, hiszen nem tudhattam, mikor lesz legközelebb alkalmunk ennyi időt együtt tölteni. Viszont, mivel nem akartam sokat távol lenni Nárintól, és mert azt sem szerettem volna, ha ismét megharagszik rám, ezért végül úgy döntöttem, megkérdezem, volna-e kedve velünk tartani. Az egyértelmű igenlő válaszát pedig még azelőtt megkaptam, hogy végigmondhattam volna, miről is volt szó egyáltalán. Számára elég volt annyit hallani, hogy „közös utazás”, és már csapot-papot otthagyva készülődött is. Ettől persze én is még lelkesebbé váltam, azonban mindez akkor vágott a tetőfokára, amikor kitaláltam, hogy tehetnénk hazafele egy kis kitérőt, és lovagolhatnánk egyet az ismeretlenben. Nem tudtam, mikor lesz újból lehetőségünk bármi ilyesmire, hiszen Dáin távozásával, és mert Balin is elfoglalt volt, úgy sejtettem, egyre többet kell majd a bácsikámnak segédkeznem; így ez egy vissza nem térő alkalom volt arra, hogy egy kicsit megszökjünk.
    Az utunk eléggé kellemesen telt: voltak részek, mikor hagytuk kicsit pihenni a pónijainkat, és csak ballagtunk; ilyenkor mindig sztorizgattunk, és Nárin is jobban meg tudta figyelni azokat a tájegységeket, amik életében először tárultak a szemei elé. Míg máskor kifejezetten gyors tempóra váltottunk, és csak úgy száguldottunk. Így végül megtettünk annyi utat aznap, mint amit előre elterveztünk. Igen hamar sikerült is magunknak találni egy barlangot, amit kellően megbízható fekhelynek tartottunk ahhoz, hogy némi tüzet rakva átmelegedjünk, majd lefeküdjünk aludni. Ám szokásához híven, elalvás előtt Dáin elkezdett énekelni. A személyes kedvencébe fogott bele, ami a törpök dalait illeti, én pedig a fáradtságom ellenére a lehető legnagyobb lelkesedéssel, és minél több tiszta hangot kicsikarva magamból, társultam be hozzá. Azt hittem, ketten fogjuk végigénekelni, de a szerelmem ekkor is meglepett, és szinte velem egyszerre csatlakozott be.

Fuvalom fútt fonnyadt fenyért,
de az erdőn a lomb henyélt;
árny boritott éjt és napot,
s alant sok lény bozsgott, sötét.

Fagyos hegyekről fújt a szél,
mint ha dagály bőg és betér:
gally nyöszörög, erdő hörög,
avarra szórva a levél.

Szélirány Nyugatról Kelet,
az erdőn rebbenést se kelt,
de nyí, kiállt mocsáron át
a felsüvített lendület.

Botját lehajtva fű sziszeg,
nád zörg – s nem fékezhetni meg,
hasít vizen, hűti a menny,
szállnak szét futó fellegek.

 A kopár hegyen túlszalad,
a sárkányodú alant
vak görgeteg, merev kövek,
s röpül közüle füstszalag.

Világon túl, világon át
szelte az éjt, tág óceánt,
szélfútta hold vitorla-bont,
fényhullám csillagot beránt.[1]

 - Ez volt nagypapám kedvence. Mikor lefekvés előtt ő énekelt nekünk Fárinnal, többnyire ezt hallhattuk tőle; épp ezért lett ez a személyes altatónk – mesélte Nárin, mielőtt hangot adhattam volna a pozitív meglepődöttségemnek.
    - Kiváló ízlésű törp lehetett – jegyezte meg Dáin, majd egy pillanatra ráncba borult a homloka. Tudtam, hogy ez mit jelentett: az emlékeiben kutakodott, így már csak az volt a kérdés, vajon mivel kapcsolatban. – Várjunk csak, ez a két név: Nárin és Fárin, miért annyira ismerősek nekem? – hosszú percekig meredt maga elé, mi pedig némán kémleltük, és hagytuk, hadd fejtse meg a saját rejtvényét. – Szent Szakáll! Ti vagytok Dárin unokái! – kapott a fejéhez.
    - Igen, így hívták a nagyapámat – mosolygott szeretetteljesen Nárin.
    - Az egyik legtiszteletreméltóbb törp volt, akit volt szerencsém ismerni. A kalandvágya és világra való nyitottsága mindig lenyűgözött. Biztos, te is jól tudod, kicsi lány, mennyi helyen járt, mennyi törpöt, embert és még egy entet is ismert. Azt csodálom, hogy tündékkel nem barátkozott. Bár lehet, hogy igen, csak ezt már nem merte bevallani senkinek sem – kacagott fel jóízűen. El sem tudtam volna korábban képzelni, hogy egy olyan büszke törp, mint Dáin, ennyire elismerően beszéljen valakiről, aki nyitott volt más népek felé is. Bár ahogy tovább haladt az este, és egyre több minden került szóba, végre beláttam azt, hogy mi volt az egyik legfőbb különbség közte és Thorin bácsi között: Dáint tényleg érdekelték más fajok és az ő kultúrájuk, csak nem vette a bátorságot, hogy ő is világot járjon és elvegyüljön közöttük, ahogy azt Nárin nagyapja tette.

Az álom egy ilyen szép nap után kifejezetten gyorsan ragadott magával minket, és másnap reggel olyan nehezen eresztett, hogy már jócskán elmúlt pirkadat, amikor a pónijainkat ismét igénybe véve folytattuk az utunkat. Végül Nárin állandó bámészkodása miatt az átlagosnál később értünk a Vasdombokhoz, de látni a szerelmem boldog arcát, minden plusz percért kárpótolt, sőt több időt is rászántam volna az útra miatta. Az is borzasztóan jó élmény volt, hogy körbevezethettem abban a királyságban, ami a második otthonomként funkcionált. Még saját szobánk is volt az öcsémmel, ami mindig várta, hogy mikor foglaljuk el ismét, hol külön-külön, hol együtt. Ekkor viszont a párommal megosztva realizáltam, hogy hivatalosan is felnőttem, és hogy most már tényleg olyan idők jöttek, amikor a szerelmemmel az oldalamon egyre több mindent kellett átvennem a bácsikám terheiből, és talán közeledett az idő ahhoz is, hogy családot alapítsak: hogy a Durin vérvonal tovább éljen, és Nárinnal az életünk kiteljesedhessen.
    - Min merengtél el ennyire? – kérdezte, amikor az ágyamon ülve észre se vettem, hogy magam elé bámultam.
    - Csak azon, mennyire örülök, hogy itt vagy velem – feleltem a féligazságot, hiszen a kezdeti súrlódások miatt még mindig féltem megosztani Nárinnal, milyen messzemenő vágyaim voltak vele kapcsolatban. Szépen sorjában kellett ezeket elhintenem neki.
    - Hát még én mennyire boldog vagyok emiatt. Egy másik törp királyságban vagyok, ráadásul annak a királyi házában. Ez maga az álom. Az életem mintha sokszoros sebességre kapcsolt volna, amióta te is a részese vagy, amiért nem lehetek eléggé hálás neked. Végre én is élek. Szeretlek, Fili! – csókolt meg, majd olyan erősen szorított magához, mint aki sohasem akarna elengedni, ami olyan mámorító érzés volt számomra, hogy azt képtelen lennék szavakba foglalni. A tudat, hogy ennyire fontos lettem a számára, és az a közös élet, amit velem élhetett, és aminek igaz, még csak az elején jártunk, de már így is megsokszorozta az eddigi mérvadó élményeinek a számát, örömtelibbé tette számomra magát a létezésemet. A népem felvirágoztatása, Erebor visszafoglalása és a családtagjaimmal való törődés mellett egyértelmű életcélommá vált az is, hogy Nárint boldoggá tegyem.

Igaz, mindösszesen két napot töltöttünk itt, de ezen két nap is bővelkedett impulzusokban: végigsétáltunk a Vasdombokon – az utolsó kis házakat is megmutattam neki –, beavattam, hol bújócskáztunk gyermekekként Kilivel, és mi volt a kedvenc rejtekhelyem, amikor egyedül akartam lenni. Bár egy idő után mindig megsajnáltam az engem kereső Kilit, és odamentem hozzá, de voltak napok – főleg, amikor éppen összevesztünk –, amikor szörnyen sokat jelentett nekem, hogy egy kicsit elvonulhattam a gondolataimmal.
    - Volt valami, ami miatt nagyon ragaszkodott ahhoz Thorin bácsi, hogy rendszeresen járjunk ide Kilivel, de főként én – kezdtem bele, és Nárin kíváncsi arcát látva folytattam is. – Szerette volna, ha látjuk, milyen egy jól működő királyság. Egyszerre szégyellte, hogy neki nem adatik meg, hogy a saját királyságunkat ilyen formában mutassa meg nekünk, másrészt viszont szörnyen hálás volt a sorsnak, hogy Dáin által első kézből is megtapasztalhattuk mindezt Kilivel. Ez egy keserédes dolog számára – zártam le végül a témát, és a párom ahelyett, hogy bármit reagált volna rá, némán megfogta a kezemet, és a fejét a vállamra tette. – Úgy érzem, itt az idő, hogy most már több terhet vegyek magamra, Nárin – mondtam ki azt, amin egyre többet gondolkodtam. – Magától nem hozná fel Thorin bácsi, csak végszükség esetén, így nekem kell felajánlanom. Dwalin hónapok óta távol van bizonyos ügyeket intézni. Balinnak is megvan a maga gondja-baja, és most már, hogy Dáin is hazatért, minden édesanyámra és a bácsikámra maradna otthon, amit semmiképp sem szeretnék – magyaráztam.

 

- Ez esetben nem kérdés, Fili, mit kell tenned. Még akkor sem, ha így kevesebbet láthatlak majd. És amúgy is, én itt leszek, hogy segítsek neked, amiben csak tudok – biztosított erről, nem is sejtve, emiatt mekkora teher esett le a vállamról.
    - Köszönöm, hogy vagy nekem – érintettem össze a homlokunkat, és hagytam, hogy a légzésünk szinkronba kerüljön. A madarak csicsergése közepette annyira idilli állapotnak tűnt mindez, hogy ismét azt éreztem, amit már sokszor: én ezzel a törp-nővel szeretném leélni az életemet. – Viszont valamit még tegyünk meg előtte!
    - Mit? – lett kíváncsi, miközben elhúzódott kicsit tőlem.
    - Még mielőtt hazaindulunk, tegyünk egy kis kitérőt. Menjünk olyan messze, ameddig még én sem mentem eddig! – hoztam fel végre azt, amit már az indulásunk előtt elterveztem.
    - Hát akkor mire várunk még? Tőlem már indulhatunk is – rántott fel a földről, engem pedig ekkor elfogott egy rossz előérzés, hogy talán mégsem kéne ezt tennünk, de nem akartam ezzel törődni. Úgy voltam vele, ha már ilyen messze eljöttünk, ne itt forduljunk vissza.

 (Ha elolvastad, kérlek, hagyj kommentet! Nagyon fontos lenne számomra a véleményetek!)



[1] Idézet J. R. R. Tolkien A Hobbit című regényéből. Fordította N. Kis Zsuzsa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése