2020. december 2., szerda

Oda... - 30. fejezet - Egy múltban lezárt életszakasz

Fájdalmas volt a búcsú Dáintól. Az is egyértelműen megviselte, hogy ott kellett hagynia a családomat, de akkor, amikor én és Nárin is távozni készültünk, még inkább össze volt törve. Viszont tudtam ennek az okát: még régebben vallotta be számomra, mennyire fájt neki, hogy nem voltak gyermekei, ezért is volt nála saját szobánk Kilivel, hogy minél több kedvünk legyen hozzá járni. Ekkor megígértem neki, hogy amint lehet, vagy egyedül, vagy a párommal, esetleg az öcsémmel együtt meglátogatom – tehát ez a búcsúnk most nem szólt hosszú időre. Ezzel sikerült egy halovány mosolyt kicsikarnom belőle, ami több volt a semminél.
    - Na és, most merre? – kérdezte Nárin, mikor kellő távolságba kerültünk  a Vasdomboktól
ahhoz, hogy más irányba menjünk, mint amerre hazafele kellett volna.
    - Mondjuk erre! – mutattam egy tisztás felé. – Azon a mezőn túl még sohasem jártam. Nézzük meg, mit rejteget ott Középfölde!
    - Nézzük! – bólintott, majd mire észbe kaptam, a pónijával már rég le is hagyott, így nem győztünk a saját jószágommal loholni utánuk.
    Legalább négy órán keresztül kirándultunk, hol gyalog, hol lovagolva. Néhol megálltunk kicsit jobban megnézni az adott helyszínt. Nárin pedig úgy döntött, csinál magának egy virágkoszorút, ami mi tagadás, még gyönyörűbbé tette a boldogságtól amúgy is szikrázó mosolyát. Azonban a vártnál hamarabb véget kellett vetnünk a kis túránknak, hiszen egyszer csak ork-ricsajra lettünk figyelmesek. Gyorsan elbújtunk a kínálkozó lehetőségek közül a legjobb búvóhelyre, és a lélegzetünket visszatartva, az állatainkat nyugtatva vártuk meg, amíg a nagyjából húsz főből álló csapat elhagyott minket. Közben végig az járt a fejemben, hogy ez nem lehetett a vég. Pedig elég lett volna egy apró nesz, egy mélyebb sóhaj, hangosabb lihegés halálfélelmünk közepette, és Nárinnal a szerelmünk és az emiatt összeforrt életünk igencsak hamar és tragikus módon ért volna véget a semmi földjén, ahol ki tudja, vajon mikor és kik találtak volna ránk. Hirtelen bevillant egy kép, ahogy édesanyám a már kihűlt, lekékült holttestem fölött sír, és felszínre törnek belőle az édesapám elvesztése miatti fájdalmak. Ettől a mellkasom olyan szinten szúrni kezdett, hogy azt hittem, ork-harc nélkül is megadja magát a szívem. Főleg miután ezekben az óráknak tűnő percekben még azt is végiggondoltam, miket tehetnének a szerelmemmel azok a mocsok férgek, és ez ájulás közeli állapotba juttatott. De sokkal makacsabb voltam annál, mintsem hogy megadjam magam a pánikolásomnak. Egy fiatal, életerős, trónörökös törp voltam: az én esetemben eszméletvesztésről szó sem lehetett, főleg nem fizikai sérülés nélkül. Szerencsére azonban épp bőrrel megúsztuk a dolgot.

- Ez kevesen múlott, Fili. Túlságosan is kevesen – törte meg Nárin lihegő hangja a csendet, és tudtam, ő sem a sétától és a lovaglástól volt fáradt, hanem a lelki kimerültségtől.
    - Igen. Én is szörnyen megijedtem – vallottam be elhaló hangon.
    - Jobb lesz, ha most hazamegyünk – mondta, mire némán bólintottam, ám mielőtt ismét nyeregbe kerültünk volna, olyan erősen húztam magamhoz, mint még soha. Nem mondtunk semmit, de nem is kellett, hiszen egyértelmű volt, mikre gondoltunk, hogy milyen félelmek törtek felszínre belőlünk. Ekkor arra volt szükségünk, hogy fizikálisan érezzük, még ott voltunk egymásnak.
    - Egy biztos, tényleg nem árt, ha mindig kíséri valaki a kereskedőinket – jegyezte végül meg, miután nagy nehezen megszakítottuk az ölelésünket.
    - És az is biztos, hogy a lehető legrövidebb úton vezetem haza magunkat – tettem hozzá, amire ismét beleegyezően bólintott.

    - Hát ti meg hol kóboroltatok? – kérdezte Dofir, amikor hazatértünkkor meglátott minket a műhelye előtt lovagolni.
    - Ezt meg, hogy érted? – lepődtem meg, hiszen végül nem lett olyan hosszú a kitérőnk, mint azt eredetileg terveztük volna. Bár, amint feltettem a kérdésemet, rájöttem, hogy hazafele úgy el voltam veszve a saját gondolataimban, és annyira sokk hatása alá kerültem, hogy nem realizáltam, hogy már alkonyodott. – Kerestek minket?
    - Igen, a nagybátyád nemrég eljött hozzám, hogy megkérdezze, ha sötétedésig nem tértek haza, akkor vele és Kilivel tartok-e a felkutatni titeket – felelte, és lerítt a tekintetéből, hogy rá hozhatta a frászt Thorin bácsi.
    - Szörnyen sajnálom, Dofir. Holnap mindent elmesélek, de most hazakísérem Nárint, utána pedig sietek a családomhoz – hadartam, mire ő egy bólintással utunkra is engedett minket.
    - Úgy érzem, most mindkettőnknek jobb lesz, ha a rokonainkkal leszünk. Ma bebizonyítottuk egymásnak, hogy talán veszélyes az, hogyha hagyjuk, hogy a kalandvágyam a te józanabb személyiségedet túlságosan befolyásolja – mondta szomorúan a szerelmem, mikor már a háza előtt épp arra készültem, hogy elbúcsúzzak tőle.
    - Nárin, ez semmiképp sem a te hibád volt. Én találtam ki a kitérőt – hangsúlyoztam neki ezt.
   - Mindketten tudjuk, Fili, ha nem traktállak annyit az utóbbi időben azzal, hogy kezelj egyenrangúként, és hogy mennyire szeretnék világlátottabb lenni, akkor ilyesmi fel sem merült volna benned – tette hozzá szomorúan, majd mielőtt bármit reagálhattam volna, egy gyors csókot hintett az ajkamra, és egy „Viszlát, Fili!” után be is zárta előttem a bejárati ajtajukat.
    Egy újabb megoldandó dolog került fel a listámra: megértetni Nárinnal, hogy nem volt rossz hatással rám. Előbb viszont tényleg a családommal kellett szembenéznem.

 - Fili, hát itthon vagy! – rohant hozzám édesanyám, amint beléptem az ebédlőnkbe, hiszen tudtam, hogy a házunk ezen részében lesz mindenki. Mivel a fontosabb dolgaink döntőtöbbsége itt zajlott, így a rám való várakozásukhoz sem tudtam más helyszínt elképzelni.
    - Nincs mentségem: felelőtlen voltam, és veszélybe sodortam mindkettőnk életét Nárinnal, és titeket is halálra ijesztettelek – kezdtem bele, miközben édesanyám nem akart elereszteni.
    - Mondj el mindent! – kérte a nagybátyám kimért hangon. Tudtam, azért nem volt semmilyen érzelem a hanghordozásában, mert előbb hallani akarta a magyarázatomat, és csak utána eldönteni, mérges legyen-e rám vagy sem. Én természetesen nem teketóriáztam, és azonnal elmondtam nekik mindent. – Dís, Kili, lehetne, hogy egy kicsit magunkra hagyjatok most minket? – kérte Thorin bácsi, én pedig továbbra sem sejtettem, mi lesz ennek az egésznek a végkimenetele.
    - Vállalom bármilyen büntetést szabj ki rám – jelentettem ki, miközben – igaz, nem büszkén – kihúztam magam.
    - Fili, nem vagy már gyermek, hogy megbüntesselek, csak szerettem volna megbizonyosodni róla, hogy megtanultad-e azt a leckét, amit ez a kis hiba megtaníthatott neked. – Nyugodt volt, ami zavarba ejtett.
    - Arra gondolsz, rájöttem-e, hogy trónörökösként nem kockáztathatom feleslegesen az életemet? Csatában meghalni, vagy másokat védve, egy megbecsülendő dolog, de egy kis kaland kedvéért, amiről nem szóltam előre nektek, szégyenteljes – feleltem, és reméltem, átmentem a teszten.
    - Pontosan. Tudom, hogy te nem ilyen vagy, és azt is, hogy olykor mindenki hibázik. Viszont tisztában kell, hogy legyél vele, Fili: mi, trónörökösök nem követhetünk el ilyen hibákat. Egyszerűen nem. Így sem tudom azt az életszínvonalat nyújtani a népünknek, mint amilyet kéne. De próbálkozom: minden erőmmel azon vagyok, hogy a lehető legjobb irányba fejlődjünk. Viszont túlságosan limitáltak a lehetőségeink. Amíg nem térünk „haza”, addig esélytelen, hogy hasonló létformánk legyen, mint amiben én felnőttem. – Végre eltűnt az érzelemmentes álarca, és a nagybátyám felfedte a jelenlegi lelkiállapotát: fáradt volt – belefáradt abba a teherbe, ami ránehezedett, és amit már nem tudott tovább cipelni segítség nélkül.
    - Remek vezérünk vagy, efelől sohase legyen kétséged – fogtam meg a vállát, amire csak egy halovány, hálás pillantást kaptam köszönet gyanánt.
    - Miközben a napokban az öcséddel kísértük a kereskedőinket, hirtelen szégyenérzet fogott el. Hajdanán királyok népe voltunk, egyike a törp királyságoknak. Még véletlenül sem bádogosok, kereskedők, akik minden apró-cseprő munkát elvállalnak. Mi nemes nép voltunk, Fili. Ahogy lovagoltam az öcséd mellett, kémlelve, nehogy bárki ránk támadjon, elözönlöttek az emlékek arról, amikor az a szörnyszülött elfoglalta Erebort, én pedig a túlélőket kísértem hasonlóan. – Egy mély sóhajtás közepette lassan végigsimította a kezét a ráncba borult homlokán. Ebben a percben idősebbnek és megviseltebbnek tűnt a szememben, mint valaha. – Minden vágyam az volt, hogy menedéket teremtsek a népünknek, és az, hogy sokak otthonává vált ez a hely, rengeteget jelent számomra.
De minden törp közül Kilivel a ti életetek lett számomra a legfontosabb; és nem csak azért, mert a rokonaim vagytok, hanem mert ti ide születtetek, és ezt a helyet tartottátok mindig is az otthonotoknak Kicsit féltem is elmesélni nektek Erebor történetét, mert nem akartam megtörni a varázst, leleplezni az igazságot: hogy nem ez lenne az igazi otthonunk; hogy mi hivatalosan nem ide tartozunk. Ti azonban – valljuk be, még az öcséd is – meglepően jól fogadtátok mindezt: a tragédiánk fájdalmát megértettétek, és nem hagytátok, hogy lenyomjon titeket, hanem pont, hogy ösztönző lett számotokra. – Végre egy röpke pillanat erejéig mosolyra húzódott a szája, ami egy kicsit megtörte az őt körüllengő melankolikus aurát. Ez volt a mi hatásunk rá Kilivel: örömteli pillanatokat csempésztünk a szomorúságába.

 

- Igazad van, Bácsikám. Sohasem tudnám igazán kifejezni a hálámat, amiért otthont biztosítottál számunkra a semmiből. Mi Kilivel, akik sajnos sohasem éltünk Ereborban, melletted és édesanyánk mellett találtuk meg az otthonunkat, és amikor elhatároztam, hogy segítek visszafoglalni, sohasem magam miatt akartam, hanem a népünknek, és legfőképpen neked, bácsikám és édesanyámnak, hálám és megbecsülésem jeléül – mondtam méltóságteljesen, mert mindig is szörnyen büszke voltam arra, hogy ezen két személy rokona lehettem. – Ezért is döntöttem úgy a napokban, hogy itt az idő, hogy hivatalosan is a támaszod legyek, a jobb kezed, hogy ne mindent ketten csináljatok édesanyámmal. – Úgy éreztem, ennél jobb alkalom nem lett volna arra, hogy ezt felhozzam.
    - Te egy csodás személy vagy, Fili. Bölcs vagy, bár még tapasztalatlan, viszont az idő ezen segíthet. Mindemellett ott van benned édesanyád kedvessége és nagy szíve, valamint apád önfeláldozó személyisége is. – Ekkor, ahogy elködösödött tekintettel rám nézett, mintha egy másodperc erejéig apámat pillantotta volna meg bennem, ami még szívfacsaróbbá tette ezt a beszélgetést. – Ezért sem lepődtem meg ezen az ajánlaton. Viszont nem akarom, hogy máris odalegyenek a boldog, szabadsággal teli napjaid.
    - De én igen; már ami a szabadság részét illeti,
merthogy ezután is igyekszem boldog lenni – csempésztem némi humort a dologba, amitől végre vidámabban mosolygott, mint az előbb.
    - Ám legyen! Úgy hiszem, amúgy sem tudnálak lebeszélni róla – látta be, majd egy kézfogással tettük hivatalossá a dolgot. Ahogy ekkor megráztuk egymás kezét, hivatalosan is lezárult életem fiatal felnőttkorának szakasza.

 (Ha elolvastad, kérlek, hagyj kommentet! Nagyon fontos lenne számomra a véleményetek!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése